niedziela, 28 czerwca 2015

Plan porodu - co powinien zawierać, jak go napisać?

źródło: www.score.org
Przeanalizowałam już, z jakich powodów warto stworzyć plan porodu (tutaj). Dziś uściślę, co powinno znaleźć się w takim planie i przedstawię moją wizję planu porodu.


Warto, by w planie pojawiły się przemyślenia i oczekiwania dotyczące następujących zagadnień:
- Warunki podczas porodu i oczekiwania dotyczące przygotowania do porodu
- Osoba towarzysząca - jej obecność i rola podczas porodu
- Metody łagodzenia bólu, z których kobieta chciałaby skorzystać w miarę możliwości szpitala
- Metody wywoływania porodu - informacja, czy kobieta wyraża na nie zgodę
- Preferencje dotyczące aktywnego porodu i przyjmowania pozycji w czasie poszczególnych faz porodu
- Procedury medyczne - informacja, czy kobieta wyraża zgodę, np. na zastosowanie chwytu Kristellera czy na nacięcie krocza
- Pierwszy kontakt z dzieckiem
- Oczekiwania dotyczące karmienia piersią, dokarmiania i użycia smoczka
- Inne ważne informacje, np. ujemna grupa krwi, problemy ze wzrokiem

Tworząc swoją wizję przebiegu porodu można skorzystać z internetowego kreatora przygotowanego przez Fundację Rodzić po Ludzku (link tutaj), który następnie można wydrukować.

Podczas zajęć w szkole rodzenia uczulano nas, by zbyt restrykcyjnymi oczekiwaniami nie wiązać rąk personelowi. By uniknąć sytuacji rozczarowania podjęciem innej decyzji, niż była uwzględniona w planie czy oszczędzić sobie potencjalnych przepychanek o decyzje i niepotrzebnego stresu warto dopisać coś w stylu "ogólnie nie wyrażam zgody, ale jeśli będzie trzeba, to ok, tylko mnie zapytajcie".

Plan może być dużo krótszy, niż dostępne w sieci wersje, może zawierać absolutnie najważniejsze punkty, o które kobieta jest gotowa walczyć do upadłego i informację, "o inne sprawy mnie pytajcie i ustalajcie ze mną".

Poniżej przedstawiam mój plan, który powstał na podstawie powyższego kreatora oraz planu omówionego w szkole rodzenia.
I ważna uwaga - poza stworzeniem własnego planu warto go jeszcze wydrukować i zapakować do torby szpitalnej do porodu;)


PLAN PORODU
IMIĘ I NAZWISKO:
OSOBA TOWARZYSZĄCA PRZY PORODZIE:

Szanowni Państwo,
Napisałam ten Plan Porodu, by przekazać Państwu moje oczekiwania związane z porodem. Będę wdzięczna, jeśli sprawując opiekę nade mną i moim dzieckiem weźmiecie ten plan pod uwagę. Rozumiem, że podczas porodu może okazać się, że niektórych punktów z mojego Planu Porodu nie można zrealizować. W takiej sytuacji chciałabym prosić o pełną informację i mieć możliwość analizy sytuacji i podejmowania decyzji.

 Mam nadzieję, że ten plan ułatwi współpracę między mną a personelem medycznym, a mój poród będzie dla mnie i mojego dziecka najlepszym z możliwych.

OCZEKIWANIA:
– Chciałabym rodzić w sali pojedynczej.
– Zależy mi, by w sali był/a prysznic lub wanna oraz toaleta.
– Chciałabym, aby w sali porodowej było przyciemnione światło, panowała cisza.
– Chciałabym rodzić w swoim ubraniu.
– Zależy mi na tym, aby podczas porodu obecne były tylko niezbędne osoby z personelu medycznego.
– Chciałabym, jeśli to możliwe, aby w trakcie porodu towarzyszyła mi ta sama położna.

OSOBA TOWARZYSZĄCA:
– Chcę rodzić z bliską osobą.
– Chciałabym, aby osoba towarzysząca była ze mną przy wszystkich zabiegach.
– Zależy mi, aby osobie towarzyszącej udzielano informacji o postępie porodu.

PRZYGOTOWANIE DO PORODU:
– Zależy mi, aby nie wykonywano żadnych zabiegów przygotowujących do porodu (lewatywa, golenie krocza), chyba że o nie poproszę.
– Wyrażam zgodę na założenie wenflonu przy przyjęciu do szpitala.

PORÓD:
– Zależy mi na pełnej i bieżącej informacji o postępie porodu.
– Zależy mi by mój poród był naturalny, bez zbędnych zabiegów (podanie oksytocyny, przebicie pęcherza płodowego, stałe monitorowanie aparatem KTG), chyba, że sytuacja medyczna będzie tego wymagała; w takiej sytuacji chciałabym, by dokładnie mi wszystko wyjaśniono.
– Proszę pytać mnie o zgodę na wszystkie badania i zabiegi podczas porodu.
– Zależy mi, by wszystkie proponowane interwencie medyczne poprzedzone były wnikliwą analizą mojej sytuacji.
– Zależy mi, by ograniczyć liczbę badań dopochwowych i aby w miarę możliwości odbywały się one w dogodnej dla mnie pozycji.
– Proszę pozwolić mi na swobodne wydawanie dźwięków i/lub krzyku podczas porodu.
– Chciałabym móc złagodzić głód w trakcie porodu.
– Chciałabym pić w trakcie porodu.
– Nie wyrażam zgody na masaż szyjki macicy i wyciskanie dziecka z brzucha –„chwyt Kristellera”.

PIERWSZY OKRES PORODU:
– Chciałabym mieć swobodę poruszanie się i przyjmowania dowolnej pozycji w pierwszym okresie porodu, również jeśli zaistnieje konieczność podania mi kroplówki lub monitorowania stanu dziecka.
– Chciałabym mieć możliwość korzystania z wanny/prysznica.
– Chciałabym mieć możliwość korzystania ze sprzętów takich, jak drabinka, materac, worek sako.

DRUGI OKRES PORODU:
– Chciałabym mieć możliwość wyboru pozycji w drugim okresie porodu.
– W drugim okresie porodu proszę o instruowanie mnie w trakcie parcia.
– Chciałabym mieć możliwość wyboru miejsca urodzenia dziecka (np. podłoga, materac, stołek porodowy).
– Chciałabym prosić o przygaszenie świateł i wyciszenie w chwili, gdy dziecko będzie wychodzić na świat.
– Zależy mi, aby w trakcie rodzenia się dziecka obecny był tylko niezbędny personel.

ŁAGODZENIE BÓLU PORODOWEGO:
– Proszę nie proponować mi farmakologicznych środków przeciwbólowych, zanim sama o to nie poproszę.
– Jeśli poproszę o środki przeciwbólowe, proszę poinformować mnie o etapie porodu, na jakim jestem.
– Chciałabym móc korzystać z niefarmakologicznych metod łagodzenia bólu, takich jak masaż przez osobę towarzyszącą, prysznic, imersja wodna, TENS.
– Nie wyrażam zgody na podanie dolarganu oraz innych środków zmieniających świadomość.
– Jeśli poproszę o ulżenie mi w bólu, prosiłabym o zaproponowanie mi w pierwszej kolejności naturalnych metod łagodzenia bólu porodowego.
– Jeśli zostanie podane mi znieczulenie zewnątrzoponowe, chciałabym zachować możliwość poruszania się i przyjmowania dowolnej pozycji.

NACIĘCIE/OCHRONA KROCZA:
– Zależy mi na uniknięciu nacięcia krocza. Jeśli byłoby to niemożliwe, proszę wyjaśnić sytuację i zapytać mnie o zgodę na nacięcie.
– Chciałabym, aby położna starała się ochronić moje krocze poprzez okłady i poinstruowanie mnie w czasie parcia.
– Proszę o miejscowe znieczulenie przy zszywaniu krocza.

WYWOŁANIE/STYMULACJA PORODU:
– Jeśli nie będzie wyraźnych względów medycznych, chciałabym uniknąć wywoływania porodu (w tym przebijania pęcherza płodowego).
– Zanim zostanie podana mi oksytocyna lub zostanie przebity pęcherz płodowy, chciałabym spróbować naturalnych sposobów stymulowania porodu, takich jak ruch czy masaż brodawek sutkowych.

CIĘCIE CESARSKIE
– Chciałabym uniknąć cesarskiego cięcia. Jeśli będzie ono konieczne, chciałabym zostać o wszystkim dokładnie poinformowana.
– Chciałabym, by osoba towarzysząca mogła być obecna podczas operacji.
– Zależy mi, by mieć możliwość jak najszybszego pierwszego kontaktu z dzieckiem, jeśli stan zdrowia dziecka będzie na to pozwalał.
– Jeśli będzie to możliwe, chciałabym aby dziecko zostało oddane na ręce osoby towarzyszącej od razu po porodzie i mogło być z nią w kontakcie „skóra do skóry”.
– Jeśli będzie to możliwe, chciałabym nakarmić dziecko jak najszybciej po porodzie.

TRZECI OKRES PORODU:
– Zanim zostaną podane mi środki naskurczowe, chciałabym spróbować urodzić łożysko samodzielnie.
– Chciałabym mieć możliwość przystawienia dziecka do piersi zanim urodzę łożysko.

PO PORODZIE:
– Zależy mi, by towarzysząca mi osoba mogła przeciąć pępowinę.
– Zależy mi, by pępowina została przecięta dopiero wtedy, gdy przestanie tętnić.
– Chciałabym, aby moje dziecko było u mnie na brzuchu w kontakcie „skóra do skóry" tak długo, jak będziemy tego potrzebowali.
– Chciałabym nakarmić moje dziecko piersią jeszcze na sali porodowej.
– Nie wyrażam zgody na robienie zdjęcia mojemu dziecka podczas ważenia, zwłaszcza z użyciem lampy błyskowej.
– Proszę zważyć i zmierzyć moje dziecko po zakończeniu pierwszego kontaktu skóra do skóry i poinformować mnie ile waży i mierzy moje dziecko.
– Proszę o wykonanie wstępnej oceny stanu noworodka na podstawie skali Apgar podczas kontaktu "skóra do skóry", gdy dziecko będzie leżało na moim brzuchu.
– Proszę o przeprowadzenie pełnego badania lekarskiego w późniejszym czasie, po zakończeniu pierwszego kontaktu, jeśli nie będzie przeciwwskazań medycznych.

NA ODDZIALE POŁOŻNICZYM:
– W momencie, gdy odzyskam siły, chciałabym, aby dziecko było ze mną w pokoju.
– Chciałabym zostać dokładnie poinstruowana, jak mam przewijać i kąpać dziecko.
– Planuję karmić dziecko piersią. Proszę o poinstruowanie mnie w razie trudności.
– Chciałabym, aby umożliwiono mi karmienie piersią „na żądnie” i nie wyrażam zgody na dokarmianie lub dopajanie mojego dziecka (chyba, że będzie to konieczne, to proszę o wyjaśnienie mi sytuacji i zapytanie mnie o zgodę).
– Nie wyrażam  zgody na podawanie dziecku smoczka bez ustalenia tego ze mną.
– Zakładając, że i ja i dziecko będziemy czuć się dobrze, chciałabym być wypuszczona do domu najszybciej jak to jest możliwe.
– Zgadzam się na szczepienie dziecka.


4 komentarze:

  1. Plan porodu mnie dawał głównie poczucie bezpieczeństwa. Nie chce Pani zniechęcać ale tak naprawdę wszystko i tak zalezy od możliwości szpitala. Ja rodziłam w najlepszym szpitalu w mieście, chwalonym za podejście i plan który napisałam tak naprawdę był skrótem idei panującej w szpitalu. Ale nikt do niego podczas porodu nie wracał. Wszystko działo się po kolei zgodnie z naturą. Przydaje się pewnie bardziej w szpitalu, gdzie do rodzenia podchodzi się ogólnikowo. Tak czy inaczej na pewno będzie to piękny dzień :) Wszystkiego dobrego :) Dodam jeszcze ze na pewno tu wrócę, bo mi się tu podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za opinię dotyczącą planu porodu i życzenia dla mnie :) Cieszę się, że u Pani plan został zrealizowany tak jakby przy okazji:)
    Dla mnie napisanie planu przyczyniło się do poznania możliwych alternatyw, zapoznania się z różnymi metodami czy zabiegami (zastanawiając się, co bym chciała, a czego nie, zrobiłam rozeznanie na czym to coś ma polegać). O planie rozmawiałam też z mężem, który jako osoba towarzysząca będzie dla mnie nieocenionym wsparciem.
    Miło czytać, że Pani tu wróci, mam nadzieję, że znajdzie Pani coś dla siebie :)
    Pozdrawiam,
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z własnego doświadczenia wiem, że to co Pani pisze o mężu to prawda. Obecność partnera jest nieoceniona. Choć mój poród trwał tylko 2 godziny to wiem, że bez niego bym sobie nie poradziła i w dodatku chyba bym uciekła;) ale tylko dlatego, że bałam się co mnie czeka :) poród jest do przeżycia i nie jest taki straszny jak mówią. Jeśli mogę coś doradzić to dobrze jest uzgodnić wcześniej każdy szczegół. Ja chciałam mieć znieczulenie i tak sie umawialam z mężem i personelem. Ale umowa była taka ze tylko jak będzie wszystko szlo ciężko itp. Położna przychodziła rzadko, a poród postępował bardzo szybko. W pewnym momencie przyszly osoby od znieczulenia i zaczęły się wbijać (ok7 razy). Akurat wtedy nie wiedzialam ile jest do konca pierwszej fazy, a maz nie chcial sie sprzeciwiać moim decyzjom i w sumie wyszlo niefajnie bo i tak sie nie udalo, a przy ostatniej próbie zaczęły się bóle parte. Dlatego jakbyśmy dogadali szczegóły typu: przed podaniem wszystko uzgodnić i w końcowej fazie nie podawać zzo to byłoby lepiej. My w tej kwestii zaufalismy personelowi. Koniec końców podejrzewam że skorzystano ze mnie do nauki. ;) To tak ku przestrodze. :)

      Usuń
  3. Dziękuję za cenne, życiowe wskazówki oparte na własnym doświadczeniu. 2 godz brzmią jak marzenie;) cieszę się, że partner był dla Pani oparciem i mam nadzieję, że u nas też tak będzie :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny, będzie mi miło, gdy zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.

Za wszystkie spostrzeżenia i wsparcie - dziękuję :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...